Förbjud betalstationer på större allmänna vägar…

3 Jan

Såg på DN idag (2014-01-03) en artikel med rubriken ”Trängselskatten har rubbat förtroendet för politikerna i Göteborg”. Visserligen har Göteborg även drabbats hårt av flera mutskandaler den senaste tiden, men jag tror knappast att dessa mutskandaler ligger bakom det stora förtroenderas för politikerna som undersökningar visar på. Visst är folk förbannade, men det beror nog så gott som uteslutande på den så kallade ”trängselskatten” man införde och den infekterade striden om folkomröstningen därom.

GTB

Göteborg utgör en fet, girig spindel i det Västsvenska vägnätet. E6, E20, E45, och väg 27/40 leder samtliga till/från/genom staden och lämnar trafikanterna i klorna på den giriga besten.

Såsom betalstationerna är placerade i Göteborg kan avgifterna inte ens med bästa välvilja ärligt kallas för något annat än rena vägtullar. Göteborg utgör som Sveriges andra stad centrum i ett nätverk av stora vägar som leder till/från/igenom Göteborg… E6, E20, E45, och väg 27/40 är allihopa stora riksvägar som leder till/från/genom Göteborg. En mycket stor andel av trafikanterna på dessa vägar har aldrig ens tänkt tanken att åka ”in till” Göteborg – de följer bara dessa stora riksvägar genom staden på väg någon helt annan stans.

Med tanke på att betalstationerna så tydligt är inriktad på all trafik på dessa ovan nämnda stora vägar igenom Göteborg – och att man monterat upp flertalet betalstationer i anslutning till dessa (till lokalinvånarnas stora ilska) för att hindra folk från att kringgå betalstationerna – så förefaller naturligtvis motiveringen, att det skulle handla om en ”trängselskatt”, närmast absurd. Det låter som en precis lika urusel bortförklaring för att införa rena VÄGTULLAR som det faktiskt är!

Målet med trängselskatter är att minska trafiken i stadsmiljö, i innerstaden, medan syftet med dessa vägtullar är att råna oss trafikanter på så mycket pengar som möjligt. Därför är betalstationerna placerade som de är – på ett sätt som gör det fullkomligt uppenbart att det handlar om vägtullar på allmän väg där trafiktrycket knappast kommer att påverkas alls. Placerade på ett sätt som ska dra in så mycket pengar som möjligt, från så många som möjligt, istället för att i första hand förbättra trafiksituationen och stadsmiljön. Det handlar om rena rama vägrånet!

karta_gbg_update maj 2012

Betalstationerna i Göteborg är noga utplacerade så att inget av trafiken på de stora vägarna – till stor del enbart förbipasserande trafik – kommer undan ”trängsel”-skatten.

Det finns flera anledningar till varför folk är fly förbannade… Betalstationernas placeringar på genomfartsvägarna ovan har inget med trängselskatter att göra och slår därför helt fel . För att undvika att förbipasserande tar omvägar för att slippa bli rånade av Göteborgs stad har man infört betalstationer lite på måfå även runtom de stora vägarna vilket gör livet surt helt i onödan för alla som bor runt dessa områden. En del politiker/tjänstemän försökte naturligtvis också komma undan med kraftiga rabatter åt sig själva (i sann Göteborgsanda), och trots att folk klagat och protesterat har man undanlåtit sig att flytta betalstationer som blivit dumt placerade. Till råga på allt saknar tydligen flera partier i Göteborg tydligen ens den mest grundläggande respekt för demokrati och vägrade, trots framgångsrika och nödvändiga namninsamlingar och det enorma folkliga missnöjet, gå med på den folkomröstning som nu ändå blir av vid det kommande valet.

Varför gör man då på detta viset??? Det är ju direkt förkastligt, ytterst oärligt och dessutom orättvist. Pengarna från ”trängselskatten” i Göteborg ska användas företrädesvis till att bekosta stora infrastruktursatsningar i Göteborgsområdet, men man ville även minska trafiken på vissa sträckor i innerstaden. Vad man verkligen prioriterar och är ute efter framgår ju dock med all önskvärd tydlighet…

Det är FEL att tvinga trafikanter som utnyttjar våra större svenska vägar/riksvägar/motorvägar att betala vägtullar! Ska man ha trängselskatter ska de också fungera som det – som trängsel-skatter och inte som vägtullar. Situationen i Göteborg visar med all önskvärd tydlighet hur falska, giriga politiker gömmer sig bakom trängselskatter och irrelevanta bortförklaringar för att kunna agera som vägrånare och införa vägtullar på allmänna svenska vägar. Endast genom att uttryckligen förbjuda betalstationer på större allmänna vägar som utgör genomfarter, anslutningar, förbifarter osv – på vägar som just E6, E20, E45, och väg 27/40 i fallet med Göteborg – kan man hindra detta missbruk, detta vansinne.

Märk väl – det fanns INGET som hindrade politikerna i Göteborg att placera om betalstationerna när folk började klaga (det började de med redan i planeringsstadiet). Det fanns inget som hindrade dem från att lägga till frågan inför folkomröstningen i sommar, frågan om folk faktiskt är för trängselskatter OM betalstationerna placeras vettigare. Som sagt – det är tydligt vad syftet med Göteborgs vägtullar egentligen är – att råna förbipasserande… Det är för jävligt rent ut sagt!

Korpen

Dagens låt:  Virgin Steele – The Raven Song  (Album: The Marriage Of Heaven And Hell – Part 1, 1995.)

Lämna en kommentar