Flyttade ut mina gurkor – mitt i stormen…

17 Maj

Så var det dags. Jag orkade inte vänta längre, var ”tvungen” att flytta ut gurkorna – numera mellan 1,5-2 meter höga – ut till kolonistugan. Balkongen börjar kännas som en oframkomlig djungel ärligt talat pga alla tomatplantorna och vattenmelonen med mera jag har därute. Så det blev en flytt ut i sommarvärme, men i vad som närmast kan beskrivas som full storm så blåsigt som det var idag, och till råga på allt blåste det i princip rakt in på tomten för ovanlighetens skull. Jag vågade flytta ut dem endast för att de lovat riktig sommarvärme i nästan en vecka framöver…

GURKA - Burpless Tasty Green F1

Hoppas få en stabil, kontinuerlig skörd i år – plantorna är redan fullvuxna och blommar för fullt!

Jag har härdat plantorna ganska bra iofs i över ett par veckor varav flera dagar med balkongfönstret vidöppet även vid kalla nätter så det SKA inte vara några problem så länge det inte blir extremt kallt någon natt helt plötsligt – det är ju trots allt fortfarande maj. Planterade om gurkorna (”Burppless Tasty Green” F1-hybrider, som sagt) i tioliters hinkar vilket kanske är i minsta laget men som verkar räcka för en stadig, kontinuerlig skörd om vädret tillåter. På väg till stugan passade jag på att köpa en säck Hasselfors U-jord igen på Granngården – är riktigt nöjd med den men de hade höjt priset till 99 kr vilket känns som rena rånet! Fast i ärlighetens namn kan jag inte minnas om jag betalade 79 eller 89 kr för den i vintras. Hinkarna placerades framför altanväggen – en halvvägg med söderläge. Det har fungerat bra tidigare år.

Om jag ska vara helt ärlig så har extrabelysningen varit överraskande effektiv. 😀 En annan anledning till att jag fick bråttom med gurkorna var för att de redan blommar så fint. Jag är orolig för att den ska blomma över utan att jag får några gurkor. De behöver bindas upp – eller tillåtas klänga sig fast i en spalje eller liknande vilket de gör naturligt om tillfälle ges – för att inte vikten av gurkorna ska ställa till det för hela plantan. Och sedan behöver ju han- och honblommorna komma åt att pollinera varandra. Visst kan man pensla, men varför inte låta de riktiga experterna – naturens egna kärleksförmedlare insekterna – göra jobbet istället. Speciellt nu när våren är så sen och tillgången på vilda blommor så begränsad. Quid pro quo…

Dianthus_deltoides - backnejlika Brilliancy

Backnejlika ”Brilliancy” – mina frön har grott bra är på gång…

Kan för övrigt meddela att backnejlikan ”Brilliancy” som jag sådde för mindre än ett par veckor sedan har grott alldeles förträffligt trots att jag oroade mig för att lampan numera skulle sitta för högt upp för att ge bra effekt. De grodde på bara några dagar och grobarheten är säkert minst 90 % medan jag tidigare – utan extrabelysning i princip inte fick dem att gro alls. Samma frön från samma tillverkare. Vilken skillnad! För en glad amatör finns det ingen vettig anledning att satsa på ”riktiga”, svindyra, växtlysrör när vanliga, billiga kallvita lysrör från Biltema gör en sådan enorm skillnad och ger sådana här fantastiska resultat.

Mina tidigaste två ”Sigaretta di Bergamo”-chilis börjar förresten bli riktigt stora nu. Måste plantera om dem och funderar allvarligt på att flytta ut dem på balkongen strax efter det – kanske redan nu i helgen. De blommar inte ännu dock vilket både några av busktomaterna gör, liksom vattenmelonen och sommarsquashen som för övrigt är på väg att blomma över den med och ska ut till stugan imorgon (fick inte plats idag). Även bleksellerin behöver planteras ut på friland då burkarna i minidrivhus-”flaket” börjar bli på tok för små för dem.

nattviol2

Trädgårdsnattviol – planterade denna för att den är tålig, självsår sig och avger en underbar doft på sommarkvällarna…

Så jag lär ha fullt upp i helgen med andra ord… Förhoppningsvis blir denna helg mer produktiv. Förra helgen myllade jag i princip bara ena skuggrabatten, bakom trädgårdsmöblerna, fyllde på med lite kompost och sådde lite Praktmalva (ettårig) och mycket Nattviol (tvåårig som lätt frösår sig) som jag hoppas ska etablera sig i rabatten.

Korpen

Dagens låt: David Guetta feat. Taio Cruz, Ludacris – Little Bad Girl

Lämna en kommentar